Personalia den Hellige Ånd!
Personalia den Hellige Ånd!
Av Evangelist og bibellærer
Jan Kåre Christensen
Oslo
2. Kor. 3. 17 Herren er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet.
1. Mosebok 1. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet.
Fra:
Evighet da det er Faderens Ånd.
Joh. e. 4. 24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.»
Særmerke:
Ingen egen person om han har personlige egenskaper. Er Guds og Kristis Ånd.
Rom. 8. 11 Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp, også gi deres dødelige legeme liv ved den Ånd som bor i dere.
12 Derfor, brødre, skylder vi ikke den onde natur noe, så vi skulle leve etter den. 13 For hvis dere lever etter den, må dere dø. Men hvis dere ved Ånden dreper kroppens onde gjerninger, skal dere leve. 14 Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.
Her står det om en annen at den Hellige Ånd både Guds og Kristi Ånd. Å gjøre ham til en egen gudeperson er å holde seg til egne meninger og tradisjoner.
Allestedsnærværende.
Salme 139. 2 Om jeg sitter eller står, så vet du det,
langt bortefra merker du mine tanker.
3 Om jeg går eller ligger, ser du det,
du kjenner alle mine veier.
4 Ja, før jeg har et ord på tungen,
vet du det, Herre, fullt og helt.
5 Bakfra og forfra omgir du meg,
du har lagt din hånd på meg.
6 Det er for underfullt til å skjønne,
det er så høyt at jeg ikke kan fatte det.
7 Hvor skal jeg gå bort fra din Ånd,
hvor skal jeg flykte fra ditt åsyn?
8 Farer jeg opp til himmelen, er du der,
rer jeg leie i dødsriket, er du der.
9 Tar jeg morgenrødens vinger på
og slår meg ned der havet ender,
10 så fører du meg også der,
din høyre hånd, den holder meg fast.
Forherliger Jesus.
Joh. e. 16. 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 15 Alt det Faderen har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.
Endelikt:
Skal fylle alt i alle.
Efes. 1. 22 Alt la han under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til kirken, 23 som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle.
1. Kor. 15. 28 Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.
Noen benevnelser på den Hellige Ånd.
◦Guds ånd (1 Mos 1,2 / ruch Elohim)
◦Herrens ånd ( Dom 3,10 / ruch JHVA )
◦Visdommens ånd ( Jes 11,2 / ruch chkme)
◦Forstandens ånd ( Jes 11,2 / ruch Ubine)
◦Råds Ånd ( Jes 11,2 / Ruch ubin)
◦Styrkes ånd ( Jes 11 ,2 / ruch otze)
◦Kunnskaps ånd ( Jes 11,2 / ruch u.gbure)
◦Fryktens ånd ( Jes 11,2 / ruch u.irath )
◦Dommens ånd (Jes 4,4 / ruch mshpht)
◦Renselsens ånd (Jes 4,4 / rush bor)
◦Nådens ånd ( Sak 12,10 / rush chn)
◦Bønnens ånd ( Sak 12,10 / ruch u-thcnumim)
◦Den gode ånd ( Neh 9,20 / ruch e.tube)
◦Den hellige ånd ( Sal 51, 11 / rush qdsh )
◦Sannhetens ånd ( Joh 14,17 / pneuma atEtheias)
◦Troens ånd ( 2. Kor 4,13 / pneuma pisteOs)
◦Åpenbaringens ånd ( Ef 1,17 / pneuma sofias)
◦Herlighetens ånd ( 1. Pet 4,14 / pneuma doxEs)
◦Talsmannens ånd ( Joh 14,26 / pneuma paraklEtos)
◦Den hellige Gjenferd ( Mat 1, 18 / pneumatos hagiou)
◦Den hellige ånd ( Ef 1,13 / pneumati hagiO)
◦Jesu ånd ( Gal 4,6 / pneuma huiou)
Denne vinden/ånden har fått en masse oppgaver i NT :
◦Overbevise om synd (Joh 16,8 )
◦Frembringe den nye fødsel (Joh 3,5-6 )
◦Bevitne den nye fødsel ( Rom 8,16
◦Rense hjerte (App 15,8-9)
◦Utøse Guds kjærlighet ( Rom 5,5)
◦Gi kraft i bønnen. (Rom 8,26)
◦Gi kraft til å vitne for Kristus (App 1,8)
◦forvandle og herliggjøre det kristne liv (2 Kor 3,18)
◦Fornye (Tit 3,5 )
◦Veilede (Joh 16,13)
◦Trøste (Joh 14,16)
Effeser brevet prøver på sin måte å forklare om denne vindens gjerninger:
◦Innsegl, ( Ef 1,13 )
◦Opplysing ( Ef 1,17)
◦Samfunn ( Ef 2,18)
◦Kraft ( Ef 3,16)
◦Fylde ( Ef 5,18)
◦Sverd ( Ef 6,17)
◦Bønn ( Ef 6,18)
Er den Hellige Ånd en egen person eller Guds og Kristi utsending og kraft?
Det står om Jesus at han gråt over Jerusalem og Jerusalem ikke tok imot ham osv. Er Jerusalem en egen person eller er det bare bruken av personlig pronomen som gjør ting forståelig? Det er klart det er det, vi må ikke spille dumme!
Vi må forstå bibelens skrift og tale. Det står om når Jesus skulle fødes.
Lukas 2. Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus om at hele verden skulle innskrives i manntall.
At det ikke var bokstavelig hele verden vet vi da mange steder i verden ikke var allment kjent men det var selvfølgelig innforbi det Romerske rike og spesielt provinsbyene dette var viktig. Vi må forsto bibelens språkbruk og kjenne til helheten av Guds ord da summen av Guds ord er sannhet. Og det står om at den Hellige Ånd er allestedsnærværende bl.a. i Salme 139 men han bor også i våre hjerter. Hvem bor i våre hjerter? Den Hellige Ånd, men Jesus sa at både ham og Faderen skal bo i våre hjerter. Da å gjøre den Hellige Ånd til en egen person er å bryte med grammatikken i Guds ord. Og skal vi ha riktig forståelse av de åndelige ting må vi både forsto bibelens grammatikk og historie. Går vi feil her så blir vår bibelforståelse også feil om hjerte forholdet til Herren også er viktig.
2. Pet. 1. 19 Derfor står også profetordet desto fastere for oss. Dette ord bør dere ha for øye, for det er lik en lampe som lyser på et mørkt sted, inntil dagen gryr og morgenstjernen går opp i deres hjerter. 20 Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. 21 For aldri er noen profeti båret fram fordi et menneske ville det; men drevet av Den Hellige Ånd talte mennesker ord fra Gud.
På de aller fleste stedene hvor ordene rụach og pneuma forekommer, blir de brukt om Guds ånd, hans virksomme kraft, hans hellige ånd.
Det var først på 300-tallet e.v.t. at læren om at den hellige ånd er en person og en del av «guddommen», ble offisielt antatt som et kirkelig dogme. De eldre «kirkefedrene» framholdt ikke en slik lære. På 100-tallet lærte Justinus martyr at den hellige ånd var ’guddommens innflytelse eller virkemåte’. Heller ikke Hippolytus tilskrev den hellige ånd noen personlighet. Bibelens bøker viser i samstemmighet at Guds hellige ånd ikke er en person, men Guds virksomme kraft, som han benytter for å gjennomføre sin hensikt og vilje.
Jesus omtalte den hellige ånd som en «hjelper» og sa at denne hjelperen skulle «lære», «vitne», gi «overbevisende vitnesbyrd», «lede», «tale», ’høre’ og «få». Det framgår av den greske grunnteksten at Jesus i den forbindelse noen ganger brukte det personlige pronomen i hankjønn om denne «hjelper» (paraklet). (Jf. Joh 14: 16, 17, 26; 15: 26; 16: 7–15.) Men i Bibelen er det ikke uvanlig at noe som ikke er en person, blir personifisert. Visdommen blir personifisert i Ordspråksboken (1: 20–33; 8: 1–36), og hunkjønnsformene av pronomenet blir her brukt om den i den hebraiske grunnteksten og også i mange oversettelser. (KJ, RS, JP, AT; se også Ord 8: 2, EN, NB.) Visdommen blir også personifisert i Matteus 11: 19 og Lukas 7: 35, hvor den blir omtalt som en som har både «gjerninger» og «barn». Apostelen Paulus omtalte både synden og døden og nåden som «konger». (Ro 5: 14, 17, 21; 6: 12) Han sier om synden at den «fikk en anledning», ’bevirket begjærlighet’, «forledet» og «drepte». (Ro 7: 8–11) Det er likevel tydelig at Paulus ikke mente at synden er en person.
Jesu ord om den hellige ånd, som Johannes refererte, må også ses i den sammenhengen de står i. Jesus personifiserte den hellige ånd da han omtalte ånden som en «hjelper» (gr. parạkletos, et hankjønnsord). Det er derfor med rette Johannes i sin gjengivelse av Jesu ord benytter personlige pronomener i hankjønn når han henviser til ånden som en «hjelper». Når derimot det greske ordet pneuma blir brukt i den samme sammenhengen, benytter Johannes et pronomen i intetkjønn om den hellige ånd, ettersom pneuma er et intetkjønnsord. Det at Johannes bruker et personlig pronomen i hankjønn når han refererer til parạkletos, er derfor et eksempel på at han følger grammatikalske regler, og har altså ikke læremessig betydning. – Joh 14: 16, 17; 16: 7, 8.
Dernest så har den Hellige Ånd virket gjennom hele historien og vil også virke i dag og resten av tiden. I evigheten vil Gud være alt i alle!
På hvilken måte?
Som i dag, ved sin egen Ånd! Og den Hellige Ånd virket også på og i gjennom menneskene både i GT og NT. Det står om Kristi Ånd som virket gjennom dem alle.
Jesaja 63. 14 Som når en buskap går ned i dalen,
førte Herrens Ånd dem til hvile.
Slik ledet du ditt folk
for å skape deg et herlig navn.
Når oppsto treenigheten?
Den har vært fra Babylon, gjennom den hellenistiske tro. Videre gjennom den Katolske tro og lære. Dernest også gjennom de fleste protestantiske kirkesamfunn og menigheter. Men uten belegg i Guds ord og verken Jødene, de første kristne eller Guds ord gir belegg for dette.
Det mest brukte og det som hele treenighetslæren er bygget på er ikke med i grunnteksten i bibelen men fremdeles holder en fast på at den Hellige Ånd er en egen Gudeperson fra evighet til evighet som skal tilbes. Nå blir det mye vranglære på en gang men vi finner ikke et eneste skriftsted at vi skal be eller tilbe den Hellige Ånd. Det er først og fremst Faderen som skal bes til og tilbedes.
Her er det mest brukte skriftstedet for treenighetslæren:
Teologer har poengtert flere steder i NT for å støtte under deres syn at Gud er tredelt, tre personer. Faderen ,sønnen og den hellige ånd-som er sammen i en gud. Dette dogmet er ikke spesielt fremhevet i bibelen uten i noen senere tekster annet enn i Johanes første brev kapittel 5 vers 7-8
Gjennom den latinske middelalder trodde man at teksten sa: Det er tre som er vitner i himmelen. Faderen, ordet og den hellige ånd. Aha her har vi det, dogmet om treenigheten. Men dette er funnet kun i de latinske manuskripter. Overhodet ikke i de greske manuskriptene i NT.
Da det nye testamentet av de greske manuskriptene ble offentliggjort i 1516, en skriftlærd som het Erasmus inkluderte ikke disse versene til stor ståhei av sine teologiske motstandere som fastholdt at han hadde på en ondskapsfull måte fjernet treenigheten fra bibelen,. Erasmus svarte at han kunne ikke finne denne delen i noen av de greske manuskriptene han kjente til. Og her fortsetter historien. Han utfordret sine motstandere til å fremskaffe et gresk manuskript med treenigheten. Hvis de greide det ville han inkludere det i det neste opplaget av NT. Som svar produserte hans motstandere et manuskript eller i det minste de fikk et produsert. Noen kopierte Johannes første brev fra gresk og la til disse versene, og presenterte dem til Erasmus. Som den hederlige mannen han var inkluderte han disse versene i neste opplag.
Det var denne versjonen som ble grunnlaget for King James versjon som ble viktig i den historiske bibelen på engelsk. Disse versene er fremdeles i King James versjon men ikke i nyere og mer pålitelige oversettelser.
Dette er årsaken til at en eldre generasjon lesere av den engelske bibelen antok at bibelen lærte dogmet om treenigheten selv om dette ikke er funnet i noen greske manuskripter i mer enn tusen år.
Videre så vet vi at Matteus 28 ikke heller er i alle gamle skrifter som taler om tre titler en skal bli døpt i. Men de første kristne døpte ikke i tre benevnelser, men i Jesu navn.
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Daapen-i-den-Herre-Jesu-Navn
For å avrunde denne artikkel så trenger vi den Hellige Ånd for å kunne evne og leve som kristne. Men å gjøre ham til en egen person permanent som treenighetslærerne gjør. Eller som en egne person av og til som Jesus alene gjør er to form for villfarelse som Guds ord taler om er villfarelse.
Esekiel 36. 26 Jeg vil gi dere et nytt hjerte og la dere få en ny ånd inne i dere. Jeg vil ta steinhjertet ut av kroppen deres og gi dere et kjøtthjerte isteden. 27 Jeg lar dere få min Ånd inne i dere, og gjør det slik at dere følger mine forskrifter og tar vare på mine lover, så dere lever etter dem.
La ikke den Hellige Ånd bare bli en teologi og lære for deg.
Men en virkelighet i liv og hjerte.
Det er ved den Hellige Ånd du blir og er en seirende og lykkelig troende!
Det er ved Ånden verden ble skapt og det er ved Ånden du blir født på nytt.
Hele tiden bruker Gud Ånden, det er hans virksomme kraft.
Den Hellige Ånd er ikke en person, men Guds virksomme kraft eller energi.
Derfor blir han omtalt som ham og vi kan både glede og gi ham sorg.
Og det er ved sin Ånd i våre liv og omstendigheter at Guds vilje skjer og fyllbyrdes!
|